تحقیق عوامل موثر بر ارتقا فرایند نوآوری فناورانه در مرکز بهمن موتور

دسته بندي : مهندسی » مهندسی مکانیک
دانلود تحقیق با موضوع عوامل موثر بر ارتقا فرایند نوآوری فناورانه در مرکز بهمن موتور،
در قالب word و در 78 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن تحقیق:
الف- بیان مساله:
از دیدگاه West & Farr (1990)نوآوری به سه دسته تقسیم می شود:( West, Farr,1990)    1- نوآوریهای کمکی: این نوآوریها در زمره نوآوریهای محیط سازمانی قرار می گیرند؛ به عبارتی نوآوریهایی هستند که فرد، تجربيات قبلی خود را در رابطه با انجام یک وظیفه خاص به شغل جدید خود منتقل می کند و باعث ایجاد یک روش جدید انجام کار در شغل فعلی خود می شود.
2- نوآوری اداری: به عنوان نوآوریهایی توصیف می شود که در سیستم اجتماعی یک سازمان اتفاق می افتد. یک روش جدید برای کارمندیابی، تخصیص منابع، توزیع اختیار و نحوه ارائه پاداشها و همچنین نوآوریهایی در ساختار سازمانی و در مدیریت افراد، نوآوریهای اداری می باشند.
3- نوآوری فناورانه: نوآوریهایی هستند که در سیستم های فنی یک سازمان اتفاق می افتد و مستقیما به کار و فعالیت اصلی سازمان مرتبط هستند.
در این پژوهش منظور از نوآوری، نوآوری فناورانهInnovation)  (Technological  می باشد.
فرایند نوآوری فناورانه، مجموعه پیچیده ای از فعالیتهاست که ایده و دانش را به واقعیت فیزیکی و کاربردی عملی تبدیل می کند .این فرایند، دانش را به محصولات و خدماتی مناسب تبدیل می کند. از سوی دیگر این فرایند، یکپارچه سازی اختراعات و تکنولوژیهای موجود را می طلبد تا بتوان از این طریق، نوآوریها را به بازار عرضه نمود. این فرايند شامل هشت مرحله مي باشد، برخي ازفعاليتهاي این مراحل مي توانند همپوشاني داشته باشند. اين مراحل عبارتند از:‍)خلیل، 1381 (
1-تحقيقات پايه : اين مرحله ، تحقيقاتي است كه براي افزايش فهم و درك عمومي ما از قوانين طبيعت صورت مي پذيرد . اين فرايند ، توليد دانش در طولاني مدت است. تحقيقات پايه مي توانند به كاربرد هايي مشخص منجر شود يا فاقد كاربرد خاصي باشد.
2-تحقيقات كاربردي : تحقيقاتي است كه در جهت حل يك يا چند مشكل موجود در جامعه ، هدايت مي شود . مثل تحقيقاتي كه جهت ساخت داروي درمان بيماري شناخته شده اي انجام مي شود . تحقيقات پايه و كاربردي از طريق خلق سيستماتيك دانش جديد در جهت تكميل دانش قبلي ، به پيشرفت علم كمك مي كنند. تحقيقات كاربردي موفق، آنهايي هستند كه به توسعه و به كار گيري تكنولوژي منجر مي شوند.
3-توسعه تكنولوژي : فعاليتي انساني است كه دانش و ايده را به سخت افزار فيزيكي ، نرم افزار و یا خدمت تبديل مي كند اين امر مي تواند شامل اثبات امكانپذيري ايده، ارايه الگوي طراحي يا ساخت و تست نمونه آزمايشي باشد.
4-پياده سازي تكنولوژي: مجموعه فعاليتهاي مرتبط با عرضه محصول به بازار است. پياده سازي تكنو لوژي به اولين استفاده عملياتي جامعه از ايده يا محصول اطلاق مي شود . اين مرحله در بر گيرنده ملاحظات فراواني همچون هزينه، ايمني يا حتي ملاحظات زيست محيطي است كه اين فعاليتها ، متضمن موفقيت محصول يا خدمت ، در عرضه تجاري است .
5-توليد: فعاليتهاي مرتبط با تبديل گسترده مفاهيم طراحي يا ايده هابه محصولات و خدمات است. كليه فعاليتهاي ساخت، كنترل توليد، لچيتيك و توزيع ، در اين مرحله واقع مي شوند.
6-بازاريابي: فعاليتهايي است كه خواست مشتريان براي در اختيار گرفتن تكنولوژي را تضمين مي كند . اين مرحله، ارزيابي بازار، استراتژي توزيع، ارتقاي بازار و سنجش رفتار مشتريان را شامل مي شود . 
7-انتشار : استراتژي و مجموعه فعاليتهايي كه موجبات استفاده گسترده از تكنولوژي و تسلط آن در بازار را فراهم مي آورد . تكثير، به شيوه بهره گيري از تكنولوژي و روشهاي بازار يابي تكنولوژي بستگي دارد. به عنوان مثال، شركت مایكرو سافت با قراردادن تكنولوژي جستجو گر اينترنت در نرم افزارهاي متداول ويندوز خود  موجبات فراگير شدن آنرا فراهم آورد.
8-ارتقاي تكنولوژي: مجموعه فعاليتهايي كه باعث حفظ مزيت رقابتي تكنولوژي مي شود. فعاليتهايي همچون بهبود تكنولوژي، بهبود كيفيت، كاهش هزینه و پاسخگويي به نيازهاي خاص مشتريان ارتقاي تكنولوژي ، مسلما دوره عمر تكنولوژي را افزايش مي دهد.
هر چند مرکز بهمن موتور در زمینه نوآوریهای فناورانه در سالهای اخیر، پیشرفت خوبی داشته است، ولی این پیشرفت نسبت به پیشرفت های جهانی روند آرامتری را طی نموده است. که شاید یکی از دلایل آنرا بتوان ضعف های موجود در فرایند نوآوری این مرکز دانست، که این ضعف ها به نوبه خود موانعی را بر سر راه ارائه نوآوریهای فناورانه ایجاد می کنند. بنابراین در اين پژوهش، محقق سعی دارد با مقایسه فرایند نوآوری مرکز بهمن موتور با مدل نوآوری ایده ال (مدل نوآوری Zaki and Khalil  (، نقاط ضعف آنرا شناسایی کند و پس از آن در طی مصاحبه هایی با معاونین بخشهایی از این مرکز و همچنین بررسی ادبیات موضوع، عوامل موثر بر بهبود این فرایند را شناسایی و در نهایت راهکارهایی را برای بهبود آن ارائه دهد.

دسته بندی: مهندسی » مهندسی مکانیک

تعداد مشاهده: 457 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: Word

تعداد صفحات: 78

حجم فایل:371 کیلوبایت

 قیمت: 65,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 78 صفحه، قابل ویرایش.